روابط عمومي را در گذشته اینچنین تعریف مینمودند: " روابط عمومي بايد چشم و گوش و زبان سازمان باشد" اما امروزه از روابط عموميها به عنوان مغز سازمان ياد ميكنند؛ اكنون پهنه روابط عمومي، بيشتر كانوني بينالمللي پيدا كرده است و تكنولوژي راه امكانات ارتباطي جديدي را بهروي آن گشوده است.
روابط عموميها به عنوان عناصر قوي در ارزيابي، تقويت برنامهها و پيشبرد اهداف سازمانها تلقي ميگردند. سازمانهاي پيشرو، روابط عموميها را به عنوان كانون تفكر و پل ارتباطي مردم و رسانهها با سازمان و مسئولان ميشناسند.
در واقع هنر روابط عمومی، برقراری ارتباط در جهت اطلاعرسانی و آگاهیبخشی به مخاطبان و همچنین زمینهسازی برای دریافت انتظارات و خواستههای مخاطبان برای حرکت در مسیر پیشرفت است.
در جدول زیر به برخی از مهمترین برنامهها و راهبردهای واحد روابط عمومی دانشگاه علم و فناوری مازندران اشاره شده است:
ردیف
|
اهم فعالیتهای واحد روابط عمومی دانشگاه علم و فناوری مازندران
|
1
|
رسیدگی به امور مربوط به جمعآوری و استنتاج اطلاعات و آمار کلیه امور دانشگاه
|
2
|
برقراری ارتباط با دانشگاهها و مرکز آموزش عالی و پژوهشی، ادارات، سازمانها و ارگانها جهت جمعآوری اطلاعات و تشریک مساعی
|
3
|
جمعآوری اطلاعات و اطلاعرسانی اخبار علمی، پژوهشی دانشگاه به مردم و نیز آشنایی عموم به چگونگی و نحوه عملکرد واحدهای مختلف دانشگاه از طریق انتشار پیک، مجله، نشریه و خبرنامههای دورهای
|
4
|
همکاری در بروز نمودن اطلاعات در سایت اینترنتی دانشگاه
|
5
|
انتشار اخبار و اطلاعات داخلی دانشگاه جهت اطلاع کارکنان و عموم مردم
|
6
|
اجرای کلیه امور مطبوعاتی و سمعی بصری دانشگاه
|
7
|
برنامهریزی و اداره امور کنفرانسها و سمینارها
|
8
|
تهیه، تنظیم و اجرای طرحها و برنامههای تبلیغاتی و انتشاراتی
|
9
|
مطالعه جراید و روزنامهها و استخراج مطالب علمی مورد نیاز برای ارسال به واحدهای مربوطه
|
10
|
بررسی مطالب و اخبار منتشر شده پیرامون فعالیتهای دانشگاه و تهیه پاسخهای لازم
|
11
|
مستندسازی مراسمات، سمینارها، همایشات و مصاحبهها و نگهداری سوابق آنها
|